Beste 2021 Virtual Reality Glasses Review

De doorslaggevende factoren bij het kiezen van een virtual reality-bril

  1. Onderdompeling

Een paar jaar geleden hadden we het over  virtual reality  en dat de technologie die nodig is voor totale onderdompeling in digitale omgevingen beschikbaar is voor het grote publiek. VR-brillen (  VR-headset  in het Engels, soms vertaald in het Italiaans als “VR-headsets”) zijn nu een zeer wijdverbreid hulpmiddel, mede dankzij de aanwezigheid op de markt van talrijke modellen in het economische bereik, hoewel veel gebruikers nog steeds niet beschikken over de juiste informatie over verdienste. Velen denken zelfs dat dit apparaten zijn die alleen nuttig zijn voor liefhebbers van videogames in de eerste persoon, of dat het nodig is om enkele honderden euro’s uit te geven om een ​​bevredigende virtuele ervaring te kunnen ervaren. In feite zijn er  veel verschillende toepassingendat je een virtual reality-bril kunt maken en een aantal boeiende activiteiten kunt proberen, zelfs als je niet kunt rekenen op een bijzonder groot budget. Het eerste element waarmee u rekening moet houden bij het kopen van een  virtual reality- bril,  is het  niveau van onderdompeling en realisme  dat deze kan bieden, een parameter die van veel verschillende factoren afhangt.

DoF: vrijheidsgraden

De  vrijheidsgraden  , of kortweg  DoF  (  Degrees of Freedom  ), geven het aantal variabelen aan dat wordt gebruikt om de positie van een punt (of in dit geval de gebruiker die de VR-bril gebruikt) in de ruimte nauwkeurig te bepalen. De vrijheidsgraden kunnen worden onderverdeeld in twee verschillende categorieën:  translatie  en  rotatie  , in beide gevallen ten opzichte van de drie cartesiaanse assen, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding. De overgrote meerderheid van virtual reality-headsets stopt bij  drie DoF’s  , terwijl de meest geavanceerde er  zes hebben
. Het aantal vrijheidsgraden is bijzonder belangrijk, niet alleen om de echte kwaliteit van onderdompeling in de virtuele wereld te bepalen, maar ook  om  enkele symptomen  die gewoonlijk worden geassocieerd met het gebruik van een virtual reality-bril, zoals  misselijkheid  en  duizeligheid, aanzienlijk te  verminderen  . In feite kunnen ze worden afgeleid uit een   lage verversingssnelheid van het   scherm, wat aan te raden is om een ​​minimum van 60 Hz aan te houden, en uit een  vervormde weergave van de beweging  : de ogen en de hersenen vertellen het lichaam dat je beweegt, maar het binnenoor blijft stationair.

FoV: het gezichtsveld

Het  gezichtsveld  , of  FoV  , is een waarde die de breedte aangeeft  van het gezichtsveld dat wordt  aangeboden door VR-headsets. Deze parameter is vooral belangrijk, aangezien deze in hoge mate kan bepalen hoe realistisch de virtuele ervaring kan zijn. Het is gemakkelijk voor te stellen hoe onnatuurlijk een zeer beperkt gezichtsveld kan worden vergeleken met wat we gewend zijn waar te nemen, een beetje zoals wanneer we een video bekijken die is opgenomen in de eerste persoon op een kleine flatscreen. Het moet gezegd worden dat zelfs de nieuwste generatie kijkers momenteel niet kunnen concurreren met het  menselijk oog  : het heeft een gezichtsveld van  220 °  , terwijl de meeste  virtual reality-brillen niet hoger zijn dan  100 ° . Alleen de  duurste en meest geavanceerde  kunnen 200 ° bereiken   , wat een veel realistischere ervaring garandeert, maar een die onze zintuigen nog steeds niet bereikt.

Volgen

Ook benadrukt worden de technologieën die beschikbaar zijn om de beweging van de gebruiker in een virtuele omgeving realistischer te maken. Vaak vereisen ze het gebruik van extra accessoires die in een speciale paragraaf zullen worden behandeld:

  • Positionele tracking  : hiermee kunt u  de positie van de  gebruiker  in de ruimte bepalen  en zijn bewegingen registreren;
  • Handvolging  : hiermee kunt u de bewegingen van de handen  en vingers afzonderlijk detecteren  ;
  • Eye tracking  : een technologie die begint te worden geïntegreerd in veel geavanceerde modellen en waarmee u oogbewegingen kunt opnemen   , waardoor de beweging van het hoofd wordt geëlimineerd om het zicht te veranderen.

Resolutie

Beeldresolutie is een andere parameter die een doorslaggevende invloed heeft op de kwaliteit van de virtuele ervaring. Dit zijn uiteraard alleen relevante gegevens bij kijkers die het gebruik van een smartphone als scherm niet nodig hebben (meestal de goedkoopste), aangezien in dit geval natuurlijk het smartphonescherm zelf de kwaliteit van de afbeeldingen bepaalt. In de meest geavanceerde virtual reality-bril daarentegen zijn er  twee lenzen  , of een  enkel scherm  gemaakt met een OLED- paneel   , die tot op zekere hoogte het niveau van realisme van de virtuele ervaring bepalen, meestal met een maximum van  2880 x 1600 pixels  (1440 x 1600 pixels per oog). Bovendien, zoals reeds vermeld,  de scherm is essentieel om een ​​goed niveau van realisme te garanderen. Terwijl alle kijkers een verversingssnelheid van minimaal 60 Hz garanderen, bereiken de kijkers   die zijn ontworpen voor games ook  90 of 120 Hz  .

Geluid

Hoewel grafische kwaliteit zeker de sleutel is om te genieten van een virtuele ervaring,   spelen geluidseffecten een even belangrijke rol. Om deze reden bevatten veel hoogwaardige virtual reality-brillen  headsets  , soms  verwijderbaar  en van vergelijkbare kwaliteit als modellen die zijn ontworpen voor gameliefhebbers, die het niet alleen mogelijk maken om een ​​doorslaggevend element te integreren om jezelf onder te dompelen in virtual reality, maar ook om garanderen maximaal  comfort. Het is meestal mogelijk om elk type headset aan uw VR-viewer te koppelen, maar aangezien het een element is dat niet specifiek voor dit doel is ontworpen, kan het ongemakkelijk of ongemakkelijk zijn, vooral voor games of bijzonder lange verkenningssessies.

  1. Verbindingen

Een virtual reality-bril is in feite een randapparaat waarmee u een bepaalde digitale ervaring kunt opdoen en, net als elk ander randapparaat, een reeks  verbindingen  nodig heeft om correct te werken. Ten eerste is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende typen virtual reality-headsets, om de verschillen beter te begrijpen.

Types

Laten we eens in detail kijken naar de verschillende soorten virtual reality-brillen die op de markt zijn:

  • PC VR / tethered VR / desktop VR  : het zijn verschillende namen die een VR-viewer met een scherm aanduiden   en ontworpen zijn om te worden  gebruikt met uw computer  , waarop deze moet worden aangesloten met behulp van  USB- en HDMI-kabels  . Dit  beperkt duidelijk  de bewegingsvrijheid van de gebruiker aanzienlijk   , een defect dat in de nabije toekomst zou kunnen worden verholpen door gebruik te maken van een enkele USB-kabel van het type C. Houd er ook rekening mee dat niet alle computers de realiteit kunnen ondersteunen. Virtueel: controleer vooral of je videokaart compatibel is met deze technologie en met het gekozen model VR-bril;
  • Standalone VR / All-in-one VR / Wireless VR  : dit zijn  echte computers  die kunnen werken zonder een ander apparaat te gebruiken. Deze displays bieden verschillende voordelen, waaronder een lagere prijs, een groot gebruiksgemak en een kleiner formaat waardoor ze gemakkelijk te vervoeren zijn. Ze kunnen echter niet worden gebruikt met consoles of computers, een beperking waarmee u rekening moet houden als u op zoek bent naar een veelzijdiger apparaat. Over het algemeen vertegenwoordigen ze echter een uitstekende verbintenis voor degenen die voor het eerst dichter bij de wereld van virtual reality willen komen;
  • Smartphone VR / VR mobiel  : VR-bril die  geen geïntegreerd scherm heeft  en een zeer eenvoudige structuur heeft, bestaande uit een paar lenzen, een steun voor de  smartphone  die als display werkt en een zachte voering die hem comfortabeler maakt voor je gebruik. Er zijn over het algemeen geen compatibiliteitslimieten voor Android-  en  iPhone- smartphones   , zolang de schermgrootte maar geschikt is voor de ondersteuning, die over het algemeen compatibel is met modellen van  4 tot 6 inch  . Smartphonekijkers hebben zeer lage prijzen, met name modellen die worden gedefinieerd als  karton , dit zijn eenvoudige kartonnen structuren die, correct gevouwen, eenvoudig de smartphone kunnen ondersteunen.

Compatibiliteit

Voordat u doorgaat met de aankoop van een virtual reality-viewer, is het raadzaam om het beoogde gebruik ervan te evalueren en de compatibiliteit ervan met de apparaten die u al hebt te controleren. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een VR-bril om met uw pc te spelen, moet u, zoals verwacht,  eerst controleren of uw  videokaart  de technologie ondersteunt, evenals de beschikbaarheid van  voldoende USB-  en HDMI- poorten  en  , bijvoorbeeld  Last but not least de beschikbaarheid van je favoriete titels in de VR-versie. Wat betreft de bril die tot de mobiele VR- categorie behoort   , is het enige waar u op moet letten meestal de grootte van het scherm, hoewel het correct moet zijn smartphone  om applicaties  voor virtual reality te kunnen ondersteunen  . Een product dat apart moet worden genoemd, is de  PlayStation VR  , een headset die is ontworpen door Sony en alleen compatibel is met de PlayStation 4, die de afgelopen jaren een enorme toename heeft gezien in titels die zijn ontworpen om een ​​unieke ervaring te bieden dankzij VR-technologie.

  1. Cheques

Het is gemakkelijk voor te stellen hoe belangrijk de bedieningselementen van een VR-headset zijn om een ​​volledig digitale ervaring zo realistisch mogelijk te houden. Ondanks de grote vooruitgang op het gebied van virtual reality-brillen, zijn er nog geen afstandsbedieningen beschikbaar voor het grote publiek waarmee ze individuele handbewegingen kunnen omzetten in specifieke commando’s binnen een game of applicatie. De afgelopen jaren zijn er echter hulpmiddelen ontwikkeld om de virtuele ervaring zo realistisch mogelijk te maken.
Als het voor de high-end modellen voor pc of console mogelijk is om verschillende accessoires te kopen, die we in de volgende paragraaf zullen zien, hebben de zelfstandige kijkers en die voor smartphones meestal een kleine  controller  die een touchpad kan bevatten  en sommige knoppen  waarmee u basisacties kunt uitvoeren   .

Accessoires

Zoals we al zeiden, zijn er enkele accessoires waarmee je de virtual reality-ervaring kunt verbeteren of completeren. Sommige zijn expliciet nodig om de juiste functie van de kijkers te garanderen, terwijl andere een interessante aanvulling kunnen zijn voor de meest gepassioneerde:

  • Camera’s en sensoren  : maken het mogelijk om de bewegingen van de gebruiker in de ruimte correct te registreren   . Sommige moeten precies voor de kijker worden geplaatst, andere kunnen zelfs aan het plafond worden gemonteerd, waardoor een nog nauwkeurigere detectie mogelijk is;
  • Extra controllers  : hoewel er verschillende soorten controllers zijn die compatibel zijn met virtual reality-brillen voor smartphones, zijn de meest interessante door grote merken ontwikkeld voor de nieuwste generatie modellen. In het bijzonder,  Sony  schiep de  Move Twin  , die u toelaat om nauwkeurig te detecteren armbewegingen terwijl het vermijden van het gebruik van de klassieke gamepad, en de  Aim Controller  , die een geweer simuleert en is perfect voor first-person shooters.
  1. Comfort

Aangezien een virtual reality-headset ook langdurig kan worden gebruikt, is het comfort van de afzonderlijke modellen een parameter waarmee rekening moet worden gehouden. De belangrijkste gegevens die moeten worden geanalyseerd, zijn de afmetingen, het gewicht en de materialen waarmee de glazen zijn gemaakt.

Dimensies en gewicht

In de afgelopen jaren is er veel  vooruitgang  geboekt bij het ontwerpen van virtual reality-headsets. De eerste modellen waren in feite extreem omvangrijk en wogen zo zwaar dat langdurig gebruik van het apparaat niet mogelijk was, terwijl ze tegenwoordig gemakkelijk te vervoeren zijn, zelfs in een kleine tas, en gemiddeld tussen de 300 en 600 g wegen   . Uiteraard moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de goedkoopste modellen, zoals het  karton  , uiteraard  erg licht  , en die voor pc of consoles, die meerdere componenten integreren en uiteraard niet onder een bepaald gewicht kunnen komen.

Materialen

Bouwmaterialen zijn een heel belangrijk element, niet alleen als we kijken naar bijvoorbeeld de lenzen, maar ook naar de filler en de banden die de waarnemer stabiel houden tijdens gebruik. Veel fabrikanten besteden speciale aandacht aan de  interne maskers  , vaak  verwijderbaar  , die in de beste modellen niet alleen zijn gemaakt met  een  bijzonder  zachte  en comfortabele vulling , maar ook  hypoallergeen  en geschikt voor mensen met een zeer gevoelige huid. De goedkoopste producten kunnen niet dezelfde kwaliteit hebben als de materialen, een feit waarmee rekening moet worden gehouden, aangezien de bril zelfs meerdere uren in direct contact met het gezicht moet blijven.

Is het merk belangrijk?

Als de merken die virtual reality-headsets voor smartphones produceren nu zeer talrijk en vaak onbekend zijn, zijn er relatief weinig merken die zich richten op geavanceerde producten. De belangrijkste zijn  HTC  (met de Vive-serie),  Oculus  (nu eigendom van Facebook),  Sony  (met de PlayStation VR),  Samsung  en  Lenovo  . Elk kan verschillende voordelen bieden, afhankelijk van het gebruik dat u wilt maken, maar over het algemeen heeft de keuze voor een hoogwaardige kijker de voorkeur als u een echt meeslepende ervaring wilt, vooral in de wereld van games.

Maakt de prijs uit?

De prijs is sterk afhankelijk van het gekozen model en type virtual reality-headset:

  • van € 10 tot € 100  zijn voornamelijk  smartphoneglazen  . De prijs varieert aanzienlijk, afhankelijk van de materialen en het ontwerp;
  • van 100 tot 200 € zijn  er enkele autonome modellen   , erg praktisch, zelfs met relatief beperkte functies;
  • boven de 200 € kunt  u het hogere bereik betreden   , waar er nauwkeurigere en geschiktere pc-modellen of consoles zijn.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *