beste recensie van DSLR 2021-microfoons

De doorslaggevende factoren bij het kiezen van een DSLR-microfoon

Structuur

Als je een  spiegelreflexcamera  (ook wel een  DSLR genoemd  ) hebt en kwaliteitsvideo’s wilt maken, wordt het kopen van een externe microfoon een absolute must. Tegenwoordig zijn we gewend aan een zeer hoge beeldresolutie, zelfs als we een smartphone uit het middensegment gebruiken, maar de  audio  wordt vaak over het hoofd gezien, waardoor de uiteindelijke kwaliteit van de geproduceerde video aanzienlijk afneemt. Het kunnen rekenen op een goede externe microfoon staat garant voor een resultaat dat ook heel dicht bij een professioneel niveau kan komen, maar het is goed om te begrijpen welke eigenschappen het moet hebben om zich te oriënteren tussen de meest uiteenlopende producten. Een eerste aandachtspunt betreft de  structuur
waarmee de microfoon zelf is gemaakt. Er zijn twee hoofdtypen die op de markt te vinden zijn:

  • Dynamische microfoon  : dit zijn modellen met  metalen membranen aan de  binnenkant, die trillen wanneer de overdracht van geluid veranderingen in de luchtdruk veroorzaakt. Het zijn doorgaans goedkopere DSLR-microfoons   dan condensatormicrofoons, hebben een  goede duurzaamheid  en kunnen gemakkelijk worden gebruikt tijdens het transport. Ze hebben echter een  beperkte gevoeligheid  , dus ze moeten dicht  bij de bronnen worden gehouden  waar het geluid vandaan komt;
  • Condensatormicrofoon  : microfoons die een  condensator gebruiken die is  samengesteld uit twee bladen, waarvan er één mobiel is en daarom kan bewegen op basis van variaties in luchtdruk. In tegenstelling tot dynamische microfoons hebben ze een  voeding nodig om  te functioneren, zijn ze over het algemeen  kwetsbaarder  (hoewel niet minder duurzaam) en vooral geschikt voor gebruik op  vaste locaties  . Ze vragen ook een  grotere investering  , maar ze zijn ook gevoeliger en kunnen verder van de geluidsbron worden geplaatst.

Polair diagram

De term polair diagram geeft een grafische weergave aan waarin de  gevoeligheid van de microfoon  wordt weergegeven  afhankelijk van de bron van het geluid  . In eenvoudigere bewoordingen stelt het u in staat om te begrijpen of de microfoon geluiden uit de hele omgeving of alleen uit een beperkte ruimte kan opnemen. De keuze voor een bepaald model hangt uiteraard af van het beoogde gebruik van de DSLR-microfoon, zoals we in deze paragraaf meer in detail zullen zien.

  • Unidirectioneel  : ook wel  cardioïde genoemd  , het geeft een model aan dat alleen de geluiden kan opnemen waarvan de bron zich voor de microfoon zelf bevindt. Er zijn ook andere varianten van deze polar patroon, genaamd  supercardioid  en  hypercardioid  , die een over  nog smallere camera hoek  . In beide gevallen is er echter ook de zogenaamde  achterste opneemlob  , een gebied aan de achterkant van de microfoon waarvan de geluiden zullen worden opgenomen, ook al is het minimaal. In het algemeen hebben unidirectionele microfoons de voorkeur voor interviews en voor alle gevallen waarin het nodig is om een ​​groot deel van de omgeving van de opname uit te sluiten;
  • Omnidirectioneel  : zoals u gemakkelijk kunt raden, duidt het op microfoons die elk geluid dat om u heen wordt uitgezonden, kunnen opnemen. Het kan een voordelige oplossing zijn, aangezien  het op geen  enkele manier gekalibreerd hoeft te worden en u niet het risico loopt belangrijke details te verliezen voor filmdoeleinden, maar u moet natuurlijk speciale aandacht besteden aan mogelijke bronnen van  ongewenste ruis  , die niet kunnen worden uitgesloten van opname. .

Frequentierespons

Een andere factor waarmee u rekening moet houden voordat u een DSLR-microfoon aanschaft, is de gevoeligheid voor specifieke geluidsfrequenties. Ook in dit geval is het een hulpmiddel dat rechtstreeks verband houdt met het soort gebruik waarvoor de microfoon is bedoeld, dat van twee verschillende typen kan zijn:

  • Met lineaire ( vlakke  ) frequentierespons   : in dit geval zal de DSLR-microfoon  even gevoelig zijn voor alle  geluidsfrequenties, van de laagste tot de hoogste, vooral in relatie tot het bereik dat hoorbaar is voor het menselijk oor (  tussen 20 en 20.000 Hz ). Modellen van dit type worden gebruikt als u de toon zo natuurlijk mogelijk wilt houden, zonder een bepaalde frequentie te accentueren. Opgemerkt moet worden dat een perfect uniforme respons zelden wordt bereikt over het gehele hoorbare frequentiespectrum, maar kleine fluctuaties zullen niet resulteren in een bijzonder significant verlies van de uiteindelijke kwaliteit van de foto (tenzij het natuurlijk een professionele opname is, waarbij het zijn echter noodzakelijke geavanceerde gereedschappen);
  • Met gegoten ( gevormde  ) frequentierespons   : DSLR-microfoons van dit type hebben een sterke gevoeligheid voor een  bepaald frequentiebereik  . Zoals we al zeiden, hangt dit sterk af van het belangrijkste gebruik waarvoor de microfoon is bedoeld. De menselijke stem heeft bijvoorbeeld niet de neiging om hele lage frequenties te bereiken, dus het kan voordelig zijn om ze uit te sluiten als je op zoek bent naar een geschikt product voor interviews of presentaties. U kunt hoge kwaliteit gemodelleerd frequentie microfoons te vinden, maar u dient zich ervan bewust dat zij   zullen alleen zijn  geschikt voor bepaalde doeleinden  en biedt geen garantie voor flexibiliteit zo breed als die met lineaire frequentie.

Project

De structurele kenmerken en prestaties van de microfoon bepalen ook gedeeltelijk het ontwerp, een belangrijk element om te overwegen, aangezien het het gebruiksgemak aanzienlijk kan beïnvloeden. Daarom is het mogelijk om DSLR-microfoons ook op basis van deze parameter te verdelen, waarbij enkele hoofdtypen worden herkend:

  • Gemonteerd op de camera  : ze behoren tot de meest populaire modellen en moeten op de body van de camera worden geplaatst   . Ze kunnen meestal worden bevestigd aan de  beugel  waar de  flitsers  normaal worden ingestoken, maar ze moeten met een  standaard verbindingskabel op de camera worden aangesloten  . In dit geval is het belangrijk om rekening te houden met het  gewicht  van de microfoon, zeker als je geen statief gebruikt om de beelden te stabiliseren. Sommige modellen zijn in feite buitengewoon omvangrijk en kunnen alleen worden gebruikt met de nodige ondersteunende uitrusting;
  • Portable (  handheld  )  : Het is de typische handheld microfoon   (ook wel ”  ijs  ‘, vanwege de gelijkenis met ijshoorntjes), voornamelijk gebruikt voor  berm interviews  . Ze kunnen via kabel  of draadloze technologieën  op de camera worden aangesloten   . Als een draadloos model wordt gekozen, moet worden gecontroleerd of de ontvanger gemakkelijk aan de behuizing van de machine kan worden gehaakt, om meer bruikbaarheid te garanderen
  • Revers  : microfoons zijn van  omvang  zeer  bevatte  vooral bedoeld om alleen opnemen  stem  , variërend op een afstand ver achterblijft bij de geluidsbron die aan kleding. Ze worden veel gebruikt voor  interviews  of  presentaties  , omdat ze vrijwel geen ruimte innemen en in het algemeen veel omgevingsgeluiden kunnen uitsluiten. Ook hier zijn modellen  met  en  draadloos  beschikbaar.

Shotgun microfoons

We wijden een korte paragraaf exclusief aan metalen DSLR-microfoons   , aangezien deze waarschijnlijk de meest populaire van allemaal zijn. Ze zijn genoemd naar hun  langwerpige vorm  , die de voorkeur heeft voor alle cardioïde  ,  supercardioïde  en  hypercardioïde modellen   . In feite zijn ze over het algemeen ontworpen om alleen geluid op te nemen in een  zeer kleine ruimte  , met uitzondering van een groot deel van de omgeving. De meeste bronzen microfoons zijn  aangeslotenen moet op de camera worden geplaatst. Een veelgemaakte fout is te denken dat deze modellen op grote afstand van de geluidsbron kunnen worden gehouden, alsof ze het audio-equivalent zijn van de telelenzen. groter dan de omnidirectionele modellen, hebben ze nog steeds een  beperkt bereik  (meestal  ongeveer een meter  , terwijl het drie meter bereikt   in professionele modellen met een groter bereik), waarmee rekening moet worden gehouden voordat u koopt.

Andere factoren om te onthouden bij het kiezen van een DSLR-microfoon

Maakt de prijs uit?

DSLR-microfoons kunnen extreem variabele prijzen hebben. In de afgelopen jaren is de markt voor deze producten enorm gegroeid, met de introductie van vele modellen van midden-laag bereik, geschikt voor amateurgebruik en voor degenen die geen bijzondere ervaring hebben op het gebied van audio randapparatuur. In feite begint het met modellen die kunnen worden gekocht voor ongeveer  € 15  , meestal met zeer beperkte prestaties, om high-end modellen te bereiken die kunnen oplopen tot  € 300  . Het moet gezegd dat de  prijs  vooral te maken heeft met  kwaliteit  en  prestatie van de microfoon, niet zozeer naar het ontwerp of het specifieke gebruik waarvoor deze is ontworpen, dus het is raadzaam om een ​​waarde te investeren die niet buitensporig laag is om een ​​goed resultaat te verkrijgen.

Is het merk belangrijk?

In de wereld van microfoons, niet alleen ontworpen voor spiegelreflexcamera’s, zijn sommige merken bijzonder bekend en kunnen ze worden beschouwd als een van de meest betrouwbare van allemaal. Onder hen moeten vooral  Rode  ,  Sennheiser  ,  Audio-Technica  ,  Shure  en  Tascam  worden genoemd. Ook al zijn er veel fabrikanten die niet zo bekend (of helemaal niet) zijn, toch verdient het de voorkeur om je te concentreren op merken die de kwaliteit van hun producten al lang bewezen hebben en die in staat zijn om een ​​goede aftersalesondersteuning en de mogelijkheid te bieden om gemakkelijk vervangende onderdelen te vinden.

Zijn de materialen belangrijk?

Een belangrijk aspect bij DSLR-microfoons is het  gewicht  , dat bij voorkeur ingeperkt moet blijven   . Precies om deze reden gebruiken fabrikanten steeds meer  plastic materialen  , waardoor  metalen afwerkingen  alleen worden beperkt waar ze echt onmisbaar zijn. Natuurlijk zijn er ook grote verschillen tussen de verschillende soorten plastic, die kan variëren in  kracht  en   invloed weerstand : een andere reden om een kwaliteit microfoon in plaats van de goedkoopste opties ooit kiezen.

Veelgestelde vragen over DSLR-microfoons

Is de cameramicrofoon niet voldoende?

Elke moderne digitale camera, of het nu SLR, bridge of compact is, heeft een  ingebouwde microfoon  die audio kan opnemen wanneer u videoclips wilt opnemen. Omdat deze microfoon in de behuizing van de camera is geplaatst, heeft deze de neiging om niet alleen de geluiden op te nemen die uit de omgeving komen (uiteraard zonder een bepaald filter), maar ook de zoemende geluiden die  van de camera zelf komen  . Juist om deze reden, als je kwaliteitsvideo’s wilt maken, is het altijd aan te raden om een ​​externe microfoon te hebben, omdat zelfs degenen met een middelhoog bereik een veel beter resultaat kunnen bieden dan de geïntegreerde.

Ondersteunen alle spiegelreflexcamera’s een externe microfoon?

Nee,  niet alle  spiegelreflexcamera’s kunnen op een externe microfoon worden aangesloten. In feite zijn er verschillende modellen spiegelreflexcamera’s die, hoewel ze zijn uitgerust met een interne microfoon, niet zijn uitgerust met een connector die een extra kan ondersteunen. Als u van plan bent alle benodigde apparatuur aan te schaffen om video’s te maken, is het daarom goed om alle specificaties van de camera zorgvuldig te raadplegen   , aangezien sommige kenmerken niet voor de hand liggen, ook al lijken ze vrij eenvoudig.

Zijn er specifieke microfoons voor Canon of Nikon?

De grote merken die spiegelreflexcamera’s produceren, bieden over het algemeen ook de mogelijkheid om accessoires  die speciaal voor hun modellen zijn ontworpen, apart aan te schaffen  . Canon  ,  Nikon  en  Sony  produceren ook enkele microfoons, maar  die hebben niet per se betere eigenschappen  dan die in producten van andere merken. Integendeel, het is vaak raadzaam om contact op te nemen met fabrikanten die zich altijd uitsluitend hebben gericht op het maken van audioapparatuur en die in de meeste gevallen compatibel zijn met een groot aantal spiegelreflexcamera’s.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *